Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Euregio
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
1.308
Eigen vermogen
1.165
1.036
Vreemd vermogen
695
35.630
Solvabiliteit (EV/TV)
62,6%
4,9%
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante actuele ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Voor de EUREGIO is het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor EUREGIO niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan de deelnemende gemeenten.
Voor de begroting 2018 betekent dit, dat die pas wordt vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van EUREGIO in januari 2018. De bijdrage 2018 van Almelo wordt begroot op 21.000 euro.
-Gemeenschappelijke regelingen
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT)
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
240
Eigen vermogen
727
777
Vreemd vermogen
3.769
4.841
Solvabiliteit (EV/TV)
17,1%
15,2%
Ontwikkelingen
Het GBT wil uiterlijk 1 januari 2019 een nieuwe huisvesting huren of in gebruik nemen. Het heeft hiervoor bij de samenwerkende gemeentes een overzicht opgevraagd van het beschikbare gemeentelijke vastgoed. Wij hebben ook gemeentelijke vastgoed voorgedragen voor huisvesting GBT.
Het GBT wil nog verder inzetten op digitalisering. Het zaakgericht werken wordt verder vorm gegeven, evenals zaakuitwisseling met de opdrachtgevers. Dit alles met het doel om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Het aantal aanslagbiljetten, dat digitaal via de berichtenbox van MijnOverheid wordt verstuurd neemt steeds verder toe. Ook wordt onderzocht om andere poststromen via MijnOverheid te versturen, zoals aanmaningen, kwijtscheldingsverzoeken en taxatieverslagen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De totale gemeentelijke bijdrage 2018 aan het GBT is 8,2 miljoen euro, waarvan Almelo 1,3 miljoen euro bijdraagt. Het GBT heeft een beperkt weerstandsvermogen waarmee incidentele knelpunten in de bedrijfsvoering kunnen worden opgevangen.
-Gemeenschappelijke regelingen
Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT)
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
1.308
Eigen vermogen
1.165
1.036
Vreemd vermogen
0
0
Solvabiliteit (EV/TV)
100%
100%
Ontwikkelingen
Dochteronderneming Crematoria Twente (CT) wil een betere spreiding van de crematievoorzieningen in het verzorgingsgebied realiseren. Hiervoor worden nieuwe crematieruimtes in Oldenzaal en Borne gebouwd. De bestaande voorziening in Almelo is in 2017 gerenoveerd en wordt ook nog in Usselo uitgevoerd.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico van OLCT beperkt zich tot het risico van dochteronderneming CT. De risico's van CT zijn van invloed op de hoogte van het dividend dat het OLCT ontvangt. In de begroting 2018 wordt uitgegaan van een dividenduitkering van dochteronderneming CT van 375.000 euro. Hiervan is 46.000 euro bestemd voor Almelo.
De meeste bedrijfsrisico's van CT zijn afgedekt door procedures, verzekeringen en tarieven.
Een ander bedrijfsrisico vormt de vestiging van een concurrent binnen het verzorgingsgebied. In 2012 is daarom besloten tot een nieuwe strategie om dit risico te verkleinen.
-Gemeenschappelijke regelingen
Regio Twente
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
0
Eigen vermogen
3.972
6.749
Vreemd vermogen
16.759
19.405
Solvabiliteit (EV/TV)
23,7%
34,8%
Ontwikkelingen
Almelo is principe akkoord met een agenda van Twente, onder voorwaarde dat de aandelen Twence worden verkocht en daarmee de Agenda van Twente kan worden gefinancierd. Verwachte besluitvorming over de verkoop wordt voorzien in de algemene vergadering van aandeelhouders Twence op 14 december 2017.
De Regio Twente wil de begroting 2018 wijzigen door 1 euro per inwoner beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de toeristische marketing en promotie van Twente. Hiervan kan 0,08 euro per inwoner worden opgevangen binnen de bestaande begroting van Regio Twente. Voor het overige deel van 0,92 euro per inwoner wordt een extra bijdrage gevraagd van de deelnemende gemeenten. Wij zijn akkoord met de 1 euro per inwoner, maar niet met de voorgestelde dekking. We hebben het dagelijks bestuur van de Regio Twente verzocht de bijdrage binnen haar begroting op te vangen. Voorzichtigheidshalve hebben wij in onze begroting de verhoging wel opgenomen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De begroting van Regio Twente voor 2018 bedraagt 29,5 miljoen euro. De taakvelden OZJT en Volksgezondheid zijn samen goed voor bijna 80% van de begroting. De Almelose bijdrage aan de begroting van Regio Twente (incl. Netwerkstad Twente en Kennispunt) bedraagt in 2018 € 3,6 miljoen euro.
De financiële risico’s van Regio Twente worden jaarlijks geïnventariseerd en geactualiseerd. Hiervan wordt verslag gedaan via de jaarrekening en/of de bestuursrapportage.
-Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT)
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
-50
Eigen vermogen
16
-33
Vreemd vermogen
98.164
114.848
Solvabiliteit (EV/TV)
0,0%
0,0%
Ontwikkelingen
In de meerjarenraming wordt uitgegaan van een gronduitgifte 7 ha per jaar in de periode 2018-2020; 6 ha in de periode 2021-2026 en in de jaren daarna wordt uitgegaan van 4 ha per jaar. Er is begonnen met de voorbereiding voor de bouw van de panden van Groep Heylen. Olieproducent Eurol verwacht dat ze eind 2017 beginnen met de bouw van het nieuwe pand en tuinkussenproducent Madison begint in 2017 met uitbreiding van het bestaande pand op Businesspark XL.
Welke risico's loopt de gemeente?
De mogelijke risico’s worden door het openbaar lichaam RBT via een verdeelsleutel verdeeld over de deelnemende partijen aan de regeling. De gemeente Almelo participeert voor 23% risicodragend in de grondexploitatie van het RBT. Voor het gemeentelijk aandeel in het huidige voorziene tekort is een voorziening gevormd.
-Gemeenschappelijke regelingen
Soweco
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
-6
Eigen vermogen
1.891
1.698
Vreemd vermogen
17
4.307
Solvabiliteit (EV/TV)
25,9%
38,7%
Ontwikkelingen
Soweco NV heeft in oktober 2016 een businessplan gepresenteerd over de wijze waarop de (door)ontwikkeling naar een maatschappelijke onderneming vorm kan krijgen. Met de doorontwikkeling van Soweco beogen we, samen met de andere deelnemende gemeenten en de RvC, een organisatie op te bouwen die nuttig is voor toekomstige activiteiten in het sociaal domein, waarbij de bestaande kennis en expertise van Soweco wordt veiliggesteld en benut.
Welke risico's loopt de gemeente?
In de begroting 2018 van Soweco is een meerjarenperspectief 2018-2021 opgenomen. In dit perspectief houdt Soweco rekening met een exploitatietekort dat oploopt van 5,6 miljoen euro in 2018 naar 6,2 miljoen euro in 2020 en vervolgens afneemt naar 5,7 miljoen euro in 2021. Dit tekort wordt veroorzaakt door een dalende rijksbijdrage en krimp van het aantal Sw-medewerkers. De GR-gemeenten dienen het tekort te compenseren. Op basis van de verdeelsleutel moet de gemeente Almelo 44,04% van dit tekort bijdragen. Dit betekent een aanvullende bijdrage van ongeveer 2,5 miljoen euro in 2018.
-Gemeenschappelijke regelingen
Stadsbank Oost Nederland (SON)
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
-6
Eigen vermogen
1.891
1.698
Vreemd vermogen
17.901
18.795
Solvabiliteit (EV/TV)
9,6%
8,3%
Ontwikkelingen
In 2016 is een nieuw dienstverleningsmodel geïmplementeerd, dat inspeelt op de ontwikkelingen in het Sociaal Domein: zoveel mogelijk op locatie dichtbij de klant en in samenwerking met diverse maatschappelijke instanties. Voor de gemeenten staan ‘maatwerk’ en ‘innovatie’ centraal.
Welke risico's loopt de gemeente?
De jaarlijkse toename van bewindvoeringskosten lijkt na jaren van stijging zich te stabiliseren. Het aantal bewindvoeringszaken van de Rechtbank laat namelijk een stabiel beeld zien. De begrote bijdrage 2018 aan de SON is 940.000 euro. Aangezien de gemeente een openeindregeling heeft met de SON, kan de bijdrage 2018 hoger worden.
-Gemeenschappelijke regelingen
Twentebedrijf
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
-
Eigen vermogen
-
-
Vreemd vermogen
-
-
Solvabiliteit (EV/TV)
-%
-%
Ontwikkelingen
Er is geen inhoudelijke begroting 2018 opgesteld voor het Twentebedrijf, zodat het nut van voortzetting van het Twentebedrijf in twijfel wordt getrokken. Wij hebben daarom aan de raad voorgesteld de deelname aan de gemeenschappelijke regeling te heroverwegen. De middelen voor het Shared Services Netwerk Twente (SSNT) zijn opgenomen in de begroting 2018 van de Regio Twente.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het bestuur van het Twentebedrijf heeft besloten de begroting Twentebedrijf 2018 op nul euro te stellen en geen inhoudelijke begroting op te maken.
-Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Twente (VRT)
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
0
Eigen vermogen
118
157
Vreemd vermogen
56.652
55.125
Solvabiliteit (EV/TV)
0,2%
0,3%
Ontwikkelingen
De financiële huishouding van de VRT staat onder druk. Almelo wil actief betrokken worden bij het aangekondigde onderzoek naar de financiële situatie van de VRT. Daarvoor laten we de minimale begrotingsomvang van de VRT onderzoeken en daarbij behorende gemeentelijke bijdrage. Wij zetten hierbij in op het verwerven van brede steun van andere deelnemers.
Welke risico's loopt de gemeente?
Onze bijdrage voor 2018 is ruim 4,7 miljoen euro. De realisering van onze taakstelling van € 150.000 op de bijdrage aan de VRT is een aandachtspunt, zeker in relatie tot de onder druk staande financiële situatie van de VRT. De uitgebreide informatie in de begroting 2018 en het onderzoek naar de financiële situatie van de VRT bieden ons de gelegenheid om meer invloed uit te oefenen op de financiën van de VRT en mogelijk daarmee ook de invulling van onze taakstelling.
-
Vennootschappen en coöperaties
Vennootschappen en coöperaties
Cogas NV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
14.577
Eigen vermogen
168.621
173.020
Vreemd vermogen
96.000
96.000
Solvabiliteit (EV/TV)
63,7%
64,3%
Ontwikkelingen
In het Nieuwstraatkwartier creëren we meerwaarde door een impuls te geven aan de fysieke transformatie van de wijk via energiebesparende- en klimaatbestendige maatregelen. Samen met strategische partners, zoals Cogas, willen wij komen tot een gebiedsprogramma. Een belangrijk element is de aanpak van woningverbetering gericht op energiebesparing. Verbetering van de huidige energie labels. Daarbij inzetten op het ontwikkelen van een duurzame, energie producerende wijk.
Welke risico's loopt de gemeente?
Tegenvallende bedrijfsresultaten kunnen gevolgen hebben voor de langetermijn dividendafspraken. Voor 2018 is een dividenduitkering begroot van 2,3 miljoen euro. Het risico voor de gemeente als aandeelhouder betreft tevens de hoogte van het ingebrachte nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 132.000 euro).
-Vennootschappen en coöperaties
Enexis Holding NV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
200.000
Eigen vermogen
3.704.000
3.804.000
Vreemd vermogen
3.814.000
niet bekend
Solvabiliteit (EV/TV)
0,49%
niet bekend
Ontwikkelingen
Wij hebben bij de perspectiefnota 2017 besloten om als aanvulling op het financiële herstelplan een convenant ‘Ontwikkelperspectief Almelo’ te sluiten met de Provincie Overijssel. De provincie Overijssel heeft in haar Perspectiefnota 2017 maximaal 40 miljoen beschikbaar gesteld voor het genereren van eigen structurele inkomsten. Deze middelen worden in eerste instantie ingezet voor het overnemen van aandelen Vitens van de Overijsselse gemeenten. Bij gemeenten die onder financieel toezicht staan, zoals Almelo, geldt het overnemen ook voor aandelen Enexis. Bij verkoop van aandelen Vitens en Enexis aan de Provincie Overijssel zal maximaal 650.000 euro uit de opbrengst worden ingezet voor een revolverend fonds verduurzaming en de cofinanciering van de verduurzaming van het Nieuwstraatkwartier.
Welke risico's loopt de gemeente?
Behalve verlies van dividend beperkt het risico voor Almelo zich tot de hoogte van het ingebrachte aandelenkapitaal en de verstrekte bruglening. Na de verkoop van 34 procent van de aandelen in 2016 bezit Almelo nog 213.109 aandelen, wat overeenkomt met een kapitaal van 97.000 euro. De vordering van de bruglening aan Enexis bedraagt 0,5 miljoen euro. Voor 2018 is een dividenduitkering begroot van 147 duizend euro. Het risico is beperkt omdat Enexis in een gereguleerde (energie)markt opereert, onder toezicht van de Energiekamer.
-Vennootschappen en coöperaties
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
369.000
Eigen vermogen
4.163.000
4.486.000
Vreemd vermogen
145.348.000
149.514.000
Solvabiliteit (EV/TV)
2,8%
2,9%
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante actuele ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico en daarmee aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt zich tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal. Voor Almelo komt dat neer op een risico van maximaal 0,4 miljoen euro. Het verwachte dividend in 2018 is 175.000 euro.
-Vennootschappen en coöperaties
NV Industriegebouw Maatschappij (IGM)
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
51
Eigen vermogen
1.013
1.063
Vreemd vermogen
17.407
20.085
Solvabiliteit (EV/TV)
5,5%
5,0%
Ontwikkelingen
Wij hebben de IGM geëvalueerd op doelmatigheid, governance en publiek belang. De evaluatie laat zien dat de mogelijke bijdrage aan de werkgelegenheid niet langer in verhouding staat tot de financiële en bestuurlijke risico’s. We willen daarom op termijn het belang in de IGM beëindigen. De raad wordt in de gelegenheid gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Daarna zullen wij overgaan tot definitieve besluitvorming. In de tussentijd hebben we de IGM gevraagd te onderzoeken op welke wijze het belang het beste kan worden beëindigd. Er zullen geen nieuwe opdrachten meer aan de IGM worden verstrekt.
Welke risico's loopt de gemeente?
De gemeente Almelo is enig aandeelhouder en financier (ruim 19 miljoen euro) van de IGM. Gegeven de sterke groei van de portefeuille van de IGM zijn de risico’s voor de gemeente als financier toegenomen. Ter afdekking van het financieringsrisico van de gemeente betaalt IGM een risico-opslag van 1% op leningen die verstrekt zijn na 2014. De waarde van de portefeuille aan vastgoed wordt gescreend door de IGM door de WOZ-waarde te vergelijken met de boekwaarde. In geval van grote afwijkingen worden deze extra gecontroleerd.
-Vennootschappen en coöperaties
Sportbedrijf Almelo BV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
4
Eigen vermogen
962
967
Vreemd vermogen
2.987
2.937
Solvabiliteit (EV/TV)
24,4%
24,8%
Ontwikkelingen
Fase 3, het overdragen van de exploitatie, het beheer en onderhoud van de gemeentelijke buitensportaccommodaties is nog niet gerealiseerd. Sportbedrijf Almelo en de gemeente zijn met elkaar in gesprek over de gevolgen van privatisering van buitensportaccommodaties. Een aantal verenigingen heeft belangstelling om het onderhoud voor hun sportaccommodatie in eigen beheer te nemen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De gemeente heeft een dubbelrol richting het sportbedrijf. Dit kan de relatie tussen eigenaar en opdrachtgever/subsidieverstrekker op gespannen voet zetten. Door een zuivere rollenscheiding op zowel bestuurs- als ambtelijk niveau wordt rolvermenging zoveel mogelijk voorkomen. De jaarlijkse subsidie aan het sportbedrijf bedraagt circa 3,5 miljoen euro. Het risico voor de gemeente als aandeelhouder is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 18.000 euro).
-Vennootschappen en coöperaties
Stadstoezicht Almelo BV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
-246
Eigen vermogen
3.633
3.287
Vreemd vermogen
1.064
1.260
Solvabiliteit (EV/TV)
77,3%
72,3%
Ontwikkelingen
De uitvoering van de toezicht- en handhavingstaken zal, onder voorbehoud van het advies van de ondernemingsraad, worden gecentraliseerd binnen de gemeentelijke organisatie. Het einddoel is om de uitvoering van de toezicht- en handhavingstaken in nabijheid van integrale veiligheid te organiseren, waardoor gezamenlijk een flexibel team ontstaat die snel kan inspelen op de ontwikkelingen. In de volgende fase zullen de exacte gevolgen (financieel en inhoudelijk) in beeld worden gebracht voor de gemeente en Stadstoezicht.
Welke risico's loopt de gemeente?
De insourcing van de toezicht- en handhavingstaken zal effect hebben op de toekomstige winstgevendheid van Stadstoezicht. Ook de korting vanuit het gemeentelijke opdrachtgeverschap voor de parkeerexploitatie kan de toekomstige winstgevendheid van Stadstoezicht onder druk zetten. Het risico voor de gemeente als aandeelhouder is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 18.000 euro).
-Vennootschappen en coöperaties
Twence Holding BV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
12.066
Eigen vermogen
123.107
126.072
Vreemd vermogen
58.068
16.135
Solvabiliteit (EV/TV)
68,0%
88,7%
Ontwikkelingen
Een ruime meerderheid van de aandeelhouders van Twence geeft de voorkeur aan het scenario waarbij het aandeelhouderschap gecontinueerd wordt, Münster kan toetreden en Twence een intensievere rol krijgt in het realiseren van de duurzaamheidsdoelstellingen van de aandeelhouders. Wij hebben, samen met Oldenzaal en Vuilverwerkingsbedrijf Noord-Groningen, aangegeven ons aandeelhouderschap in Twence te willen beëindigen.
Bovenstaande betekent dat er drie vraagstukken nader uitgewerkt worden:
a. Onderzoek mogelijkheden inzet Twence als duurzaamheidsbevorderaar.
b. Vervolgonderzoek aandeelhouderschap Münster.
c. Onderzoek uittredingsmogelijkheden individuele aandeelhouders.
Wij verwachten dat uiterlijk in november 2017 de onderzoeksresultaten hiervan bekend zullen zijn voor de besluitvorming in de algemene vergadering van aandeelhouders Twence van 14 december 2017.
Welke risico's loopt de gemeente?
De gemeente is zowel aandeelhouder als klant van Twence. Enerzijds heeft de gemeente als aandeelhouder belang bij een passend rendement en anderzijds belang bij een marktconforme prijs voor de verwerking van het afval. Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat de gemeente als klant behoefte heeft om de markt op te gaan, in tegenstelling tot het rendementsbelang van de gewone aandeelhouder. De ava stelt de tarieven vast voor de verwerking van het huishoudelijk afval van aandeelhouders, waardoor de ava het rendement beïnvloedt en daarmee de continuïteit van de onderneming.
-Vennootschappen en coöperaties
Twente Milieu NV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2016
31 december 2016
Financieel resultaat
-
499
Eigen vermogen
8.473
8.972
Vreemd vermogen
15.861
17.784
Solvabiliteit (EV/TV)
34,9%
33,5%
Ontwikkelingen
Om ons te ontwikkelen tot een compacte en meer samenwerkende regieorganisatie, worden uitvoerende taken op afstand gezet. Hiertoe wordt onderzocht of en hoe de taken beheer openbare ruimte kunnen worden gesourced. Op basis van het collegebesluit van 12 juli 2016, is het spoor “Twente Milieu” nader verkend. Op verzoek van een aantal raadsfracties is ook het spoor “Interne verzelfstandiging” onderzocht, waarvan de opbrengst is gedeeld met de raad. Conclusie is dat een interne verzelfstandiging binnen de gestelde randvoorwaarden niet haalbaar is, maar dat een externe verzelfstandiging met een breed takenpakket nader wordt uitgewerkt. In de tweede helft van 2017 wordt een afweging en keuze gemaakt tussen een externe verzelfstandiging en het spoor “Twente Milieu”.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico voor de gemeente als aandeelhouder is relatief gering en beperkt zich tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 127.000 euro). Het risico van Twente Milieu lijkt stabiel. Twente Milieu heeft zich in de afgelopen jaren financieel goed ontwikkeld. tegenover de afname van inzameling restafval staat een toename van inzameling van gft en verpakkingen.
-Vennootschappen en coöperaties
Vitens NV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
13.000
Eigen vermogen
526.300
525.700
Vreemd vermogen
1.223.800
1.233.900
Solvabiliteit (EV/TV)
30,1%
29,9%
Ontwikkelingen
Bij de perspectiefnota 2017 hebben wij besloten om als aanvulling op het financiële herstelplan een convenant ‘Ontwikkelperspectief Almelo’ te sluiten met de Provincie Overijssel. De provincie Overijssel heeft voor het genereren van eigen structurele inkomsten maximaal 40 miljoen euro beschikbaar gesteld. Deze middelen worden in eerste instantie ingezet voor het overnemen van aandelen Vitens van de Overijsselse gemeenten. Bij gemeenten die onder financieel toezicht staan geldt het overnemen ook voor aandelen Enexis. Bij verkoop van aandelen Vitens en Enexis aan de Provincie Overijssel zal maximaal 650.000 euro worden ingezet voor een revolverend fonds verduurzaming en de cofinanciering van de verduurzaming van het Nieuwstraatkwartier.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico voor de gemeente is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 10.000 euro). Het verwachte dividend in 2018 over boekjaar 2017 bedraagt 3,22 euro per aandeel. Dit betekent voor Almelo een dividend van 134.000 euro.
-
Overige vennootschappen
Overige vennootschappen
CBL Vennootschap BV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
-50
Eigen vermogen
120
70
Vreemd vermogen
0
0
Solvabiliteit (EV/TV)
100%
100%
Ontwikkelingen
Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Welke risico's loopt de gemeente?
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 20.000 euro)
-Overige vennootschappen
CSV Amsterdam BV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
-200
Eigen vermogen
800
600
Vreemd vermogen
0
0
Solvabiliteit (EV/TV)
100%
100%
Ontwikkelingen
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen tot mei 2019 (5 jaar na completion) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 kunnen worden geliquideerd.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 20.000 euro).
-Overige vennootschappen
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
-20
Eigen vermogen
1.620
1.600
Vreemd vermogen
0
0
Solvabiliteit (EV/TV)
100%
100%
Ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Welke risico's loopt de gemeente?
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 1.496.822 euro).
-Overige vennootschappen
Verkoop Vennootschap BV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
-40
Eigen vermogen
100
60
Vreemd vermogen
0
0
Solvabiliteit (EV/TV)
100%
100%
Ontwikkelingen
Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Welke risico's loopt de gemeente?
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 20.000 euro).
-Overige vennootschappen
Vordering Enexis BV
Financiële kengetallen
Bedragen * 1.000 euro
1 januari 2018
31 december 2018
Financieel resultaat
-
-8
Eigen vermogen
35
27
Vreemd vermogen
356.260
356.260
Solvabiliteit (EV/TV)
0,0%
0,0%
Ontwikkelingen
Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche à 350 miljoen euro met een looptijd tot 30 september 2019. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 geliquideerd kunnen worden.
Welke risico's loopt de gemeente?
De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 20.000 euro).
-